-
قسمت نهم: اتفاقات سال ششم هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:12
(109) سَرِیّهها پس از غزوهی خندق: 1- رسول الله ج حملاتی را برای تأدیب قبائلی که در غزوهی خندق شرکت کرده بودند انجام دادند، که در این راستا، چندین سَرِیّه را یکی پس از دیگری به سوی آن قبایل میفرستاد. 2- در ربیع الأول سال 6 هجری رسول الله ج برای غزوهی بنی لِحیان خارج شدند، و به آنان حمله کردند و آنان را متفرق...
-
قسمت هشتم: اتفاقات سال پنجم هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:12
(102) غزوهی بنی مُصْطَلِق: 1- در شعبان سال 5 هجری غزوهی بنی مُصْطَلِق رخ داد، که به غزوهی مُرَیْسِیع نیز معروف است، علت این غزوه این بود که حارث بن أبی ضِرار افرادی را برای حمله به مدینه جمع کرده بود. 2- رسول الله ج با 700 نفر از یارانشان به آنان حمله کردند و جنگجویانشان را به قتل رساندند و زنان و کودکانشان را به...
-
قسمت هفتم: اتفاقات سال چهارم هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:11
(93) سَرِیّه ابو سَلَمه س ووفات او: 1- در محرم سال 4 هجری رسول الله ج ابو سَلَمه س را به همراه 50 نفر فرستاد تا با طُلیحة بن خُویلد که گروهی را برای حمله به مدینه جمع کرده بود، مبارزه کند. 2- وقتی ابو سلمه س از این سریه برگشت جراحتی را که در روز اُحُد برداشته بود سر باز کرد و بر اثر آن از دنیا رفت. 3- رسول الله ج...
-
قسمت ششم: اتفاقات سال سوم هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:11
(86) غزوهی بنی سُلَیْم: 1- در محرم سال 3 هجری غزوهی بنی سُلَیْم رخ داد، که به قَرْقَرْة الکُدْر نیز معروف است. بنى سُلَیْم از قبیله غَطَفان نیروى خود را براى جنگ علیه مدینه آماده کرده بودند و رسول الله ج به همراه 200 تن برای مقابله با آنان خارج شدند. (87) غزوهی ذی اَمْر: 2- در محرم سال سوم هجری غزوهی ذی اَمْر که...
-
قسمت پنجم: اتفاقات سال دوم هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:10
(72) غزوهی أَبْواء: 1- 12 ماه پس از هجرت، در ماه صفر، رسول الله ج در اولین غزوه شان که غزوهی الأبواء بود خارج شدند، که به نام غزوهی وَدّان نیز نامگذاری شده است، و هدف، قافلهی قریش بود. (73) غزوهی بَواط: 2- پس از گذشت 13 ماه از هجرت رسول الله ج در غزوه دیگری به نام بَوَاط که هدف آن نیز قافله قریش بود، خارج شدند....
-
قسمت چهارم: اتفاقات سال اول هجری
دوشنبه 26 آبان 1399 00:10
(60) بنای جامعهی مدینه: 1- رسول الله ج جامعهی مدینه را بر سه پایه بنا نهادند: - بنای مسجد نبوی. - برادری میان مهاجرین وانصار. - و نوشتن صحیفه. (61) وبای مدینه: 2- وبا در مدینهی منوره بسیار شایع بود، و اصحاب رسول الله ج نیز به آن دچار شدند، ولی به امر الله عزوجل، رسول الله ج مبتلا نشدند، و الله عزوجل آن را از رسولش...
-
قسمت سوم: هجرت به مدینه
دوشنبه 26 آبان 1399 00:09
(45) آغاز هجرت صحابه به مدینه: 1- رسول الله ج به یارانشان دستور داد که به مدینه هجرت کنند وبه برادران انصارشان بپیوندند. 2- رسول الله ج فرمودند: "به من دستور داده شده که (به سوی) شهری (هجرت کنم) که بر شهرهای دیگر مسلط میشود. به آن یثرب میگویند وآن، مدینه است. مردم (بد) را از خود پاک و جدا میسازد، همانگوه که...
-
قسمت دوم: از بعثت رسول الله ص تا هجرتشان به مدینه
دوشنبه 26 آبان 1399 00:09
(10) شروع دعوت رسول الله ج : 1- دعوت رسول الله ج در زمان حیاتشان به دو دسته تقسیم میشود: 1- مکی 2- مدنی. دعوت مکی بر دو گونه بود: 1- مخفیانه 2- علنی. (11) دعوت مخفیانه: 2- رسول الله ج ابتدا به صورت مخفیانه دعوت را شروع کردند، و خانواده شان یعنی همسر دخترانش، علی، و زید بن حارثه اسلام آوردند. 3- سپس رسول الله ج به...
-
قسمت اول: از ولادت رسول الله ص تا بعثت ایشان
دوشنبه 26 آبان 1399 00:08
(1) ازدواج پدر ومادر رسول الله ج ، ووفات پدرشان: 1- عبد الله بن عبد المطَّلِب با آمنه بنت وَهْب ازدواج نمود واز او باردار شد. آمنه دو ماهه حامله بود که عبد الله از دنیا رفت. 2- میراثی را که عبد الله برای فرزند به دنیا نیامدهاش بجای گذاشت عبارت بودند از: 5 شتر، وچند رأس گوسفند، وکنیزی حبشی به نام بَرَکَة که به ام...
-
مقدمهی مؤلف
دوشنبه 26 آبان 1399 00:08
الحمد لله رب العالمین، والصلاة والسلام على سید المرسلین وإمام المتقین، ورحمة الله للعالمین، نبینا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعین. وبعد ... این تویتهای بسیار مختصری است از کتابم «اللُؤْلُؤ المَکْنُون فی سِیرَةِ النَّبِیِّ المَأْمُون»، که بر اساس اتفاقاتِ سیرت نبوی، با دقیق و بدون هیچگونه خللی آن را مرتب نمودم. در ابتدا...
-
مقدمهی مترجم
دوشنبه 26 آبان 1399 00:07
الحمد لله رب العالمین، والعاقبة للمتقین، والصلاة والسلام علی أشرف الأنبیاء والمرسلین، سیدنا ونبینا ومولانا محمد، وعلی آله وصحبه ومَن اهتدی بهَدْیه إلى یوم الدین. أما بعد ... کتابی که پیش روی شماست، مختصری است از سیرت رسول الله ج ، که برادر بزرگوارمان شیخ موسی راشد العازمی آن را به رشته تحریر در آورده، و این حقیر چون...
-
فهرست منابع و مراجع
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:38
1- قرآن کریم. 2- احمد بن حنبل (متوفی 240 ھ)، المسند، چاپ، دار صادر، بیروت. 3- احمد الزرقاء، شرح القواعد الفقهیه، نشر دارالغرب الاسلامی، بیروت، 1403 هجری، 1983 میلادی. 4- الالبانی، محمد ناصرالدین، سلسله الاحادیث الصحیحه، چاپ چهارم، نشر المکتب الاسلامی، بیروت، 1405 هجری، 1985 میلادی. 5- بخاری، محمد بن اسماعیل متوفی 256...
-
خاتمه: غربت مؤمن در دنیا و وعدههای پروردگار به او
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:37
سورهی هود در متن خود، اخبار پیامبران مختلفی را به همراه پیروان و امتهای منحرف آنان به تصویر میکشد و بیان میکند که چگونه از راه حق، کناره گرفتند و راههای باطل را پیمودند و برای خدا شریک قرار دادن و بتها و خدایان متعددی را پرستش کردند. ابتدا عمل قوم نوح را بیان میکند که پیامبرشان آنان را به توحید فرا خواند و از...
-
بحث چهارم: دیدگاه مسلمان به نسبت تفاوت دارائیها
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:37
قرآن کریم بیان میدارد که دنیا نزد پروردگار بسیار بیارزش است و اگر ترس از فتنهی انسانها نبود، در و دیوار پله و سقف و تخت کافران را به طلا و نقره تبدیل میکرد. اما رحمت پروردگار و ارادهی هدایت ایشان، مانع چنین کاری است. خداوند فرموده است: ﴿ وَلَوۡلَآ أَن یَکُونَ ٱلنَّاسُ أُمَّةٗ وَٰحِدَةٗ لَّجَعَلۡنَا لِمَن...
-
بحث سوم: ایمان و ثروت
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:36
نعمتهایی همچون، مال و اولاد، عاملی برای آزمایش و امتحان و سنجش ایمان انسان است تا معلوم گردد آیا شکر میگذارد یا کفر میورزد؟ این قضیه به نسبت امتها و ملتهای مختلف صادق است تا میزان استقامت و پایبندی آنان به شریعت پروردگار، مورد ارزیابی قرار گیرد، خدای متعال فرموده است: ﴿ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَآ أَمۡوَٰلُکُمۡ...
-
بحث دوم: صدقهی واجب و صدقهی سنت
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:36
انفاق در راه خدا باید از اموالی باشد که پاک است و طبق فطرت، مطلوب و محبوب انسان است و اگر ایمان به خدا و امید به پاداش او نبود، آن مال را نگهداری میکرد و فقط برای منافع خاص خود، از آن استفاده میکرد. خدای متعال در این مورد فرموده است: ﴿ لَن تَنَالُواْ ٱلۡبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَۚ وَمَا تُنفِقُواْ...
-
بحث اول: نگهداری ثروت و ایجاد رشد اقتصادی
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:35
قرآن کریم، پیروان خود را به آخرت طلبی و تلاش و کوشش جدی برای دستیابی به رضای پروردگار و ورود به بهشتی رهنمون میکند که وسعت آن به اندازهی وسعت آسمانها و زمین است و برای پرهیزکاران مهیا شده است. اما وسایل و اسباب رسیدن انسان به رضای خداوند، چیزی جدا از دنیا نیست، آنچه مطلوب است، در اختیار گرفتن دنیاست برای رسیدن به...
-
بحث دوم: قضیهی سرپرستی در جامعهی اسلامی
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:35
خدای متعال، مؤمنان را از این نهی کردهاست که کافران و هویپرستان را به عنوان دوست صمیمی و سرپرست خود بگیرند یا آنان را مشاور خود قرار دهند و امورات خود را به آنان بسپارند. خداوند علت این منع را در این دانستهاست که آنان برای تباه نمودن مؤمنان از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند و هرنوع مکر و نیرنگی را در این راه بهکار...
-
بحث اول: پخش کردن گناه و بدی حرام است
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:34
خدای تعالی فرموده است: ﴿ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ ٱلۡفَٰحِشَةُ فِی ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۚ وَٱللَّهُ یَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ١٩ ﴾ [النور: 19] . « بیگمان کسانی که دوست میدارند گناهان بزرگی (همچون زنا) در میان مؤمنان پخش گردد، ایشان در دنیا و...
-
بحث پنچم: جلوگیری از استکبار
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:33
اسلام به بیان احساسات نفسانی و کشف نهانیهای نفس توجه ویژه دارد و این کار را از طریق تعریف صفات مثبت و منفی نفس به انجام میرساند و از این طریق به انسان نوعی خودآگاهی میدهد و نفسش را به او میشناساند. شناختی که فیلسوفان قدیم و متفکران عصر حاضر همیشه درصدد دستیابی به آن بودن و هستند و تألیفات فراوانی در این زمینه...
-
بحث چهارم: تحکیم پایههای عدالت
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:33
دستور الهی و رهنمودهای نبوی برای التزام مسلمانان به عدالت مطلق صرفاً یک نظریه نیست، بلکه احکام مربوط به عدالت از همان عصر پیامبر ج ابعاد علمی خود را در زندگی مسلمین پیدا کرد و هم در زمینهی فردی و هم در زمینهی اجتماعی و حکومتی کاملاً نمود یافت. خدای تعالی فرموده است: ﴿ وَإِذَا حَکَمۡتُم بَیۡنَ ٱلنَّاسِ أَن...
-
بحث سوم: تشویق مردم به همبستگی و پذیرش مسئولیتهای یکدگر
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:32
خدای متعال فرموده است: ﴿ وَٱلَّذِینَ تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلۡإِیمَٰنَ مِن قَبۡلِهِمۡ یُحِبُّونَ مَنۡ هَاجَرَ إِلَیۡهِمۡ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمۡ حَاجَةٗ مِّمَّآ أُوتُواْ وَیُؤۡثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ وَلَوۡ کَانَ بِهِمۡ خَصَاصَةٞۚ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفۡسِهِۦ فَأُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ٩ ﴾ [الحشر:...
-
بحث دوم: پاس داشتن وحدت جامعه
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:32
تعالیم اسلامی ساختن جامعهای را مد نظر دارد که افراد آن براساس محبت و مودت و الفت و رحمت با یکدیگر رابطه دارند و از اختلاف و دشمنی و کینه ورزی بدورند. اسلام برای تربیت افراد براساس این اصول برنامهریزی کردهاست و برای این کار ابتدا آنان را هم عقیده میسازد، تا در نتیجه، افکارشان منسجم، معیارهای اخلافی آنان هماهنگ و...
-
بحث اول: مسئولیت اجتماعی
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:31
اسلام دین فراگیری است که کلیهی روابط اجتماعی را در قالبی مشخص تنظیم نموده و ارتقای این روابط را به بالاترین سطح تعامل و تعاون، هدف خود قرار داده است. خدای متعال فرموده است: ﴿ لَّا خَیۡرَ فِی کَثِیرٖ مِّن نَّجۡوَىٰهُمۡ إِلَّا مَنۡ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوۡ مَعۡرُوفٍ أَوۡ إِصۡلَٰحِۢ بَیۡنَ ٱلنَّاسِۚ وَمَن یَفۡعَلۡ ذَٰلِکَ...
-
بحث دوم: صله رحم
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:31
خدای متعال فرموده است: ﴿ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَ ﴾ [النساء: 1] . « و از خشم خدایی بپرهیزید که همدیگر را بدو سوگند میدهید، و بپرهیزید از این که پیوند خویشاوندی را گسیخته دارید (و صله رحم را نادیده گیرید) » . این سفارش به خاطر اهمیت صلهی رحم در اسلام است، زیرا اسلام دینی است...
-
بحث اول: نیکی به پدر و مادر
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:31
سفارشات مؤکد قرآن به مراعات حقوق پدر و مادر، این مسأله را پس از توحید و یکتاپرستی در درجهی دوم اهمیت قرار داده است: ﴿ وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِیَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَیۡنِ إِحۡسَٰنًا ﴾ [الاسراء: 23] . « (ای انسان) پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید » . ﴿...
-
بحث ششم: حمایت اجتماعی از افراد
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:30
مشکلاتی که عموماً دامنگیر مردم میشود به سبب گناهان آنهاست. البته خداوند با فضل و رحمت خود بسیاری از گناهان را میبخشد و گناهکاران را مجازات نمیکند: ﴿ وَمَآ أَصَٰبَکُم مِّن مُّصِیبَةٖ فَبِمَا کَسَبَتۡ أَیۡدِیکُمۡ وَیَعۡفُواْ عَن کَثِیرٖ ٣٠ ﴾ [الشوری: 30] . « آنچه از مصائب و بلا به شما میرسد، به خاطر کارهایی است...
-
بحث پنجم: امنیت فردی
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:29
خدای متعال میفرماید: ﴿ وَمَن یَقۡتُلۡ مُؤۡمِنٗا مُّتَعَمِّدٗا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَٰلِدٗا فِیهَا وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِ وَلَعَنَهُۥ وَأَعَدَّ لَهُۥ عَذَابًا عَظِیمٗا ٩٣ ﴾ [النساء: 93] . « و کسی که مؤمنی را از روی عمد بکشد کیفر او دوزخ است و جاودانه در آنجا میماند و خداوند بر او خشم میگیرد و او را از رحمت...
-
بحث چهارم: شناخت مسئولیتهای فردی
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:29
در قوانین اسلامی قاعدهای مهم وجود دارد و آن این است که هر فرد مسلمانی فقط گناه خود را بر دوش میکشد و بار گناه دیگران بر او تحمیل نمیشود. خدای متعال چنین فرموده است: ﴿ کُلُّ نَفۡسِۢ بِمَا کَسَبَتۡ رَهِینَةٌ ٣٨ ﴾ [المدثر: 38] . « هر کسی در گروکاری است که کرده است » . ﴿ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٞ وِزۡرَ أُخۡرَىٰ ﴾...
-
بحث سوم: احترام به دیگران
پنجشنبه 15 آبان 1399 17:29
یکی از اهداف اسلام ایجاد جامعهای پیوسته است که انسان در آن به کرامت و آزادی خود افتخار کند و روابط خود را با دیگران براساس احترام متقابل و اطمینان کامل بنیان نهد و به نسبت جان و مال و آبروی خود امنیت داشته باشد. هدف اسلام این است که انسان بتواند در چنین جامعهای با روحیهای مثبت و سراسر خیر و بخشش و روابط اجتماعی...